Albatros säljer resor med Che Guevara

Så har ytterligare ett reseföretag använt Che Guevara för att marknadsföra sina resor till Kuba. I dagens annons i DN gör Albatros reklam för en resa i Kubas kolonialhistoria. Men egentligen är det ett frosseri i den kubanska revolutionen.

Enligt resebeskrivningen får man besöka en skola som är en del av ”det bästa utbildningssystemet i hela Latinamerika” – enligt resebeskrivningen – men vars huvudsakliga uppgift är att forma barnen till revolutionärer genom att aktivt förtrycka deras yttrandefrihet.

Resedeltagarna får också se Grisbukten ”där den amerikanska invasionen gick om intet”, stoppa till ”i Santa Clara där revolutionens hjälte Che Guevara ligger begravd”, sola på Jibacoa beach – dit kubaner antagligen inte har tillträde – och uppleva Havanna med sina kolonialhus och 50-talsbilar, som finns kvar för att kubanerna inte har haft möjligheten att bygga nya hus eller köpa nya bilar.

Vad är det för sjuka mitt i den svenska tryckfriheten som gör att man vill marknadsföra sina resor med förtryck?

Min förhoppning med att notera vilka företag som använder Che Guevaras namn och bild på sina produkter är i alla fall att de en dag ska tvingas be kubanerna om ursäkt. Den dag kubanerna styr sitt eget land och själva kan berätta vilka som är deras hjältar.

Albatros resor är nämligen beroende av att Kuba är en kommunistisk enpartistat, annars skulle de inte kunna marknadsföra sina resor så här.

2 Responses to Albatros säljer resor med Che Guevara

  1. Scott Tucker skriver:

    You really make it seem so easy with your presentation but I find this
    topic to be actually something that I think I would never understand.
    It seems too complex and extremely broad for me.
    I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

  2. […] helgen kom charterbolaget Albatros katalog med morgontidningen. Jag kollade förstås av gammal vana vad de skrev om […]

Lämna en kommentar