Om livet blir omöjligt måste man flytta

Chauffören skakar på huvudet och svänger ned mot stan och släpper av oss på huvudgatan. I Qalqilya är muren närvarande precis hela tiden. Den är aldrig mer än någon minuts gångväg bort.

Vi går några hundra meter och kommer ut ur staden som trots sina 50 000 invånare är obetydligt större än ett vanligt svenskt bostadsområde. Bebyggelsen slutar vid en handelsträdgård med stora växthus överfulla av träd och buskar och plantor.

Det är så fullt av växter att stigarna mellan växthusen nästan inte går att använda. Det är helt tyst och öde. Vi sneddar mellan ett par växthus och snart står muren där alldeles väldig, full av graffiti och klotter som jag har sett på otaliga pressbilder. Bakom muren hör vi livlig trafik från handelsträdgårdens tidigare kunder.

Här går barriären helt på den gröna linjen och bryter inte mot internationell lag. Vi följer den några hundra meter söderut och snart svänger den kraftigt österut och precis i höjd med ett vakttorn korsar den en gammal väg. Nu är den med en gång olaglig. Samtidigt som den svänger övergår muren här i att bli ett elektriskt stängsel, och på andra sidan ser man hur handelsträdgården fortsätter med sina växthus.

Enligt FN-organet UNOCHAs rapport från i juli i år om barriärens humanitära konsekvenser kommer den att bli ca 723 km lång, vilket är mer än dubbelt så lång som hela den gröna linjen, och avskärma sammanlagt 9,8 procent av Västbanken. Endast 13 procent av den planerade sträckningen följer den gröna linjen. Resten går på enskilda palestiniers privata mark.

När man ser sträckningen på kartan och inser att Västbankens 2,5 miljoner palestinier bor på en yta stor som halva Skåne är det lätt att föreställa sig hur många som drabbas.

I somras hade man färdigställt 57 procent av barriären. När allt är färdigt kommer ca 35 000 palestinier att bo mellan barriären och gröna linjen, utöver de 250 000 palestinierna i östra Jerusalem, och alltså vara helt avskilda från resten av det palestinska samhället. Däremot kommer barriären att kapsla in ca 385 000 israeliska bosättare för att dessa inte ska vara avskilda från det israeliska samhället.

Av de palestinier som bor på östra sidan av muren kommer 26 000 att bo i byar som är helt omringade av muren och som endast kan komma till resten av Västbanken via tunnlar eller checkpoints. 125 000 palestinier kommer att vara omringade av barriären på tre sidor, som i Qalqilya, och bara ha en utgång till resten av Västbanken.

Precis där muren övergår i elektriskt stängsel så finns också en port i barriären, men den är stängd och enligt UNOCHAs karta är det en ”military gate” som inte kan användas av dem som arbetar med trädgården och som behöver komma över till andra sidan. Enligt kartan ska det finnas en port till men det går inte att följa barriären längre här så vi går tillbaka mot stan.

De gator som leder från muren mot centrum är alla mycket öde. Det ena långa kvarteret efter det andra med stora stängda plåtdörrar till lokal efter lokal. Här handlade israeler tidigare, men som inte längre kan komma hit.

I juli 2007 bemannades de två checkpoints som leder till Qalqilya, en från öster och en från Israel. Det innebär enligt rapporten köer på mellan 10 och 30 minuter när slumpvis utvalda bilar undersöks av soldaterna.

Israeliska bilar är numer förbjudna att åka in i staden, vilket gör att alla varor måste packas ur vid checkpointen och bäras över till andra sidan för att där lastas på en väntande bil. Priset på varorna som importeras från Israel har därmed skjutit i höjden och palestinska uppköpare har slutat handla hos grossisterna i Qalqiya och åker istället till Nablus eller Beita.

Den lokala handelskammaren beräknar att ca 750 av 5000 företag i Qalqilya har stängt på bara ett år. Förr var hälften av dem som handlade i Qalqilya israeler. Ett år efter att kontrollerna började är de bara 10 procent.

På huvudvägen mellan Nablus – som är norra Västbankens ekonomiska centrum – och Qalqilya finns det idag två checkpoints, en vid utfarten från Nablus och en vid infarten till Qalqilya. Däremellan går vägen förbi flera israeliska bosättningar; Qedumim, Immanuel, Qarne Shomron, Alfe Menashe med flera. På kartan ser man att vägen korsar den planerade dragningen av separationsbarriären fyra gånger.

Om de två checkpoints som idag kontrollerar Qalqilya har decimerat antalet företag med mer än 10 procent på bara ett år kan man lätt föreställa sig vilka konsekvenser ytterligare fyra checkpoints kommer att få. Från den här sidan muren är det svårt att se något annat motiv för barriären än att göra det dagliga livet för palestinierna som bor här omöjligt. Så att de flyttar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: