Kubansk opposition – med öppenhet som ledstjärna – Tidskriften Latinamerika 4/99

Detta var den första artikeln jag skrev om Kuba. Jag skrev den på våren 1999, – när den kubanska revolutionen precis fyllt 40 år – efter att jag kommit hem från tre månader i Havanna. Under de månaderna samlade jag material till en uppsats som försöker besvara frågan hur processen att blir dissident ser ut.

Upplevelsen var omvälvande. Den viktigaste erfarenheten var kanske hur öppet de kubanska demokratiaktivisterna då precis som nu arbetar. Förhoppningsvis kommer det fram i artikeln. Det mesta av deras berättelser gäller dessutom fortfarande.

Artikeln finns tyvärr bara som PDF: Tidskriften Latinamerika 4-99

Den bästa artikeln om 50-årsfirandet av revolutionen som jag är läst skrevs av den mexikanske vänsterikonen Jorge Castañeda och publicerades i Newsweek härom veckan.

2 kommentarer till Kubansk opposition – med öppenhet som ledstjärna – Tidskriften Latinamerika 4/99

  1. johan skriver:

    Första? Har för mig att vi skrev en artikel långt tidigare att skicka till Jönköpings-Posten när Svek skulle ha nåt jippo. Minns dock inte om de tog artikeln.

  2. Erik skriver:

    Hm. Det är nog sant. Tror precis som du om innehållet, men är ganska övertygad om att den publicerades. Ska undersöka frågan vidare i arkivet. Däremot tror jag att detta är den första lite längre artikeln som grundar sig på de jag intervjuade på Kuba.

Kommentera

